Chłopczyk widział, jak tata całuje inną panią i jak się do niej umizga na plaży. Trochę to dziwne, bo obok stoi mama i wcale się nie złości. Nikt zresztą się nie złości. Tylko mały ma ponurą minę. Zdecydowanie nie chce do ojca. Jeszcze nie teraz. Może za godzinę. Ten malec to ja, a przystojniak - mój ojciec Jan Machulski. Właśnie wyszliśmy z premiery filmu Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego. Pierwszego filmu dla dorosłych, jaki widziałem w życiu. Trochę mi się mieszają te światy. Co jest naprawdę? Niby przed chwilą widziałem, że tata się utopił, a tu się śmieje ze mnie. I kto to była ta pani?
Juliusz Machulski patrzy na swoje życie okiem reżysera. Każdą scenę z tej książki można by sfilmować.
Kto myśli, że Juliusz Machulski jest wyłącznie najlepszym reżyserem komedii w Polsce, ten będzie zaskoczony tą książką. Julek też świetnie pisze (nie tylko scenariusze, jak widać). Dopiero teraz zobaczyłam, jak bardzo Jego filmy są osobiste. Jakim czułym i uważnym obserwatorem jest ich autor. I jak - mimo sukcesów, rozczarowań i upływu lat - wiernie służy swym pierwszym miłościom, zachowując ciekawość i wrażliwość tego chłopca, którego spotkałam jako studenta pierwszego roku reżyserii. Przeczytałam Hitmana jednym tchem - ze wzruszeniem, rozbawieniem i wdzięcznością.
(AGNIESZKA HOLLAND)
Każdy rozdział jego życia to nowelka filmowa często z przedowcipnymi dialogami. On sam w głównej roli z imponującą pamięcią szczegółów. A przede wszystkim z tym arcyinteligentnym poczuciem humoru, którym zawsze nas uwodził. (JERZY STUHR)
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Kino Juliusza Machulskiego" autorstwa Artura Majera - pierwsza na rynku monografia twórczości jednego z najwybitniejszych i najpopularniejszych reżyserów polskiego kina już wkrótce dostępna będzie w księgarniach. Książka opisuje zarówno filmy Juliusza Machulskiego, jak i szeroki kontekst ich powstawania. Autor snuje fascynującą opowieść o ostatnich 35 latach polskiej kinematografii, czyniąc reżysera i jego utwory przewodnikiem po jej przełomach i zmianach. Twórca tej miary i charyzmy, co Juliusz Machulski jest wymarzonym bohaterem, a jego filmy zapraszają do głębokiej wiwisekcji i szerokiej narracji na swój temat. Monografia została podzielona na cztery zasadnicze części, w ramach których Artur Majer opowiada o poszczególnych kinowych produkcjach fabularnych twórcy Seksmisji, Vabanku i Kilera, nakreślając społeczno-kulturową epokę, w której powstawały. Przedstawia je przede wszystkim na tle innych działalności artystycznych swojego bohatera, a zatem porównuje filmy ze scenariuszowymi wersjami, książkami Machulskiego, zrealizowanymi i napisanymi przez niego spektaklami teatru telewizji i in.Chociaż "Kino Juliusza Machulskiego" to literatura z dziedziny nauk o sztuce (filmoznawstwo), to napisana jest językiem prostym i przystępnym, z myślą o czytelniku, tak by sięgnąć po nią mogli także wielbiciele twórczości Machulskiego. Poza opisami i analizami filmów autor dowodzi w myśl klasycznej teorii autorskiej, że Juliusz Machulski jest twórcą, który w każdym ze swoich utworów pozostawia osobistą sygnaturę. Tym samym nobilituje tego, który sam siebie nazywał Komercjuszem Pierwszym polskiej kinematografii jako pełnoprawnego filmowego autora. Jako cechy charakterystyczne jego twórczości rozpoznaje m.in. trop ironii, zamiłowanie do mistyfikacji i maskarady, zabawę kinem i jego tradycją. Książka została wydana przez Wydawnictwo Kwieciński z okazji jubileuszu 25-lecia istnienia na rynku wydawniczym. Wydawnictwo Kwieciński przez lata specjalizowało się w wydawaniu periodyków i książek popularyzujących wiedzę medyczną. "Kino Juliusza Machulskiego" jest pierwszą jego książką z dziedziny sztuki filmowej. Założycielem i właścicielem wydawnictwa jest dr Adam Rajmund Kwieciński.Projekt dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
UWAGI:
Publikacja zawiera filmografię reż. Juliusza Machulskiego s. 401-406. Bibliogr. s. [373]-400.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni